Al binnen de eerste week nadat ons project online is verschenen kregen we drie maal de vraag waarom we er niet iets van maken waar andere projecten en initiatieven ook geld mee kunnen inzamelen. Want gaat het nou om het inzaaien van 5.000 hectare aan akkers of gaat het om het iets doen voor de natuur?

Wel, daar kunnen we kort over zijn. Voor ons is bijzonderbio.nl een project dat hoe dan ook moet en zal slagen. Mooier nog: alles wijst er op dat het ook gaat lukken. Dat het zeker in het begin allemaal met de nodige horten en stoten uit de startblokken gaat komen is geen probleem. Dat hoort erbij. Maar omdat we een eigentijdse formule hebben die veel mensen aanspreekt en daarnaast ook de ruimte hebben om online het project goed te promoten weten we dat de kans dat we de massa meekrijgen in ons verhaal meer dan aanzienlijk is.

Dus ga je je formule delen met anderen? Want met meer projecten op dezelfde formule haal je wel de snelheid uit je eigen project. Immers: je geeft bezoekers een keuze aan wie of wat ze willen doneren. Het is een beetje alsof je je nieuwe auto de eerste dag al uitleent.

Aan de andere kant: rond de twaalf miljoen consumenten kopen dag in dag uit van alles in fysieke winkels. En als twaalf miljoen personen jaarlijks elk gemiddeld 26 aankopen doen van 25 euro of meer dan geeft dat de markt die we hebben een potentieel volume van 312 miljoen donaties. Omgerekend goed voor 671.000.000 euro aan donaties.

Met bijzonderbio.nl willen we iets neerzetten dat goed is voor de natuur, en daarmee staat ons antwoord al vast: onze formule delen met andere projecten doen we graag.